Košík 0

Historie značky Victoria's Secret

Značka Victoria's Secret byla zákazníkům poprvé představena v roce 1977. V té době nebylo běžně dostupné žádné luxusní či sexy spodní prádlo. Kalhotky i podprsenky měly být funkční. Existovalo prádlo na speciální příležitosti, jako je svatba.

Moderní spodní prádlo 60' let.  |  Foto : @ladyjojosboutique.wordpress.com, @pinterest

Bavlněné kalhotky s tlustými okraji se všitou gumou, bez které by ten zázrak ani nedržel na těle. Pokusy s umělými materiály, které byly nepohodlné a nepříjemné na dotek, nylonové košile s límečky a všudypřítomný kytičkový vzor, tak vypadaly ložnice 60' a 70' let. A do toho probíhala květinová revoluce. Americká společnost toužila divočit, a učila se, jak na to. 

Možná pro Vás bude překvapení, že značku Victoria's Secret založil mužský, pan Roy Raymond, a to s myšlenkou na pohodlí mužů! Jeho vize byla umožnit nákup sexy prádla pro ženy jejich manželům, a to v prostředí, kde se budou pánové cítit dobře, v prostředí, které připomíná pánský klub. 


První katalog VS, 70' léta. |  Foto : @pinterest, @cosmopolitan.com

Přiznejme tedy, že tento významný krok k emancipaci především amerických žen sebeláskou, udělal muž. A to bezděčně, jen proto, že chtěl uspokojovat potřeby své a sobě podobných. Bez ohledu na ženskou, která je v tomto konceptu jakýmsi objektem, na který se natahuje krajka, aby vypadal lépe. 

První obchod Victoria's Secret otevřel ve městě Palo Alto, v oblasti poblíž San Francisca, kterou dneska známe jako Silicon Vally. A koncept fungoval - během pěti let otevřely další 2 obchody. 

Do obchodů VS tou dobou ženy nechodily. Cítily se tam stejně nepatřičně jako dřív muži v obchodech určených výhradně ženám. Marketingové fotky byly i z dnešního pohledu laciné, pro tehdejší veřejnost nepřijatelné. Ženy už tehdy rády nosily prádlo od Victoria's Secret, bylo sexy, propracované, luxusní. Ovšem veřejnost nahlížela na Victoria's Secret jako na prádlo pro lepší prostitutky. To změnil nový majitel Les Wexner. 

V roce 1982 odkoupil Wexner od Reymonda 100% společnosti za 1 milion dolarů, což odpovídá asi 2,7 miliónům dnes. 

Modely z přehlídky VS 1995-96 |  Foto: @pinterest, @cosmopolitan.com, @vogue.co.uk

Poučil se z evropského modelu, kde byly v té době ženy v porovnání s Amerikou daleko více emancipované, samostatné a sebevědomé. Prádlo považovaly za módní součást oděvu. Les Wexner pochopil, že ženy mají a budou mít ekonomickou sílu a otevřel jim brány Victoria's Secret.

Hledal a našel průsečík mezi vkusem muže a ženy. Dokázal prezentovat krásné, velmi spoře oděné ženy tak, že to lichotilo oběma pohlavím. Styl obchodů změnil tak, aby byly přívětivé pro všechny. 

Ikonické modely z přehlídek Victoria's Secret v letech 1996-99  |  Foto: @vogue.co.uk

Tyto atributy nese VS dodnes - promyšlené uspořádání obchodů způsobem, kdy se ženy cítí okouzleně a zároveň bezpečně a muži jsou vítáni. Design prostor stále odkazuje na okázalé pánské salónky 30. let s leskem přehlídkového mola a šmrncem luxusní dámské šatny. Prádlo je nadčasové a oku lahodící. Vychytané díky zkušenosti a praxi. 


Finále přehlídky VS, rok 1999.  | Foto: @pinterest

Victoria's Secret představila řady plavek, domácího i sportovního oblečení, dokonce svého času vyráběla i prádlo pro muže. Vyprofilovala se PINK, mladší a hravější sestra VS, která nabízí oblečení hlavně pro dorostenky až vysokoškolačky, umí ale bavit i babičky. 

Modelkám, kterým se poštěstí spolupráce s Victoria's Secret, se říká Angels - Andílci. Stát se Andílkem je vrcholem modelingové kariéry. Přehlídky VS jsou, lépe řečeno byly ikonické. Poslední přehlídka byla v roce 2018 a nikdo neví, jestli se dočkáme další. 


Ikonické modely z přehlídek VS po roce 2000.  |  Foto: @vogue.co.uk

Mezi léty 2008 a 2014 byla Victoria's Secret nejoblíbenějším výrobcem oblečení na světě s 650 pobočkami jen v USA.

V posledních pěti letech značka postupně propadá. Megaimperiu v područí L Brands a nového většinového vlastníka Sycamore Partners vyrůstá konkurence v podobě malých a středních výrobců, kterým nahrává trend upcyklace, slowfashion, fairtrade a tak dále. Kostnatost velkého aparátu znemožňuje flexibilní odezvu na lokální trendy.

Kouzelné momenty z přehlídek Victoria'S Secret, po roce 2000.  |  Foto: @pinterest

Další velikou ránu zasadila VS opatření spojená s koronavirem. Pobočky mimo USA byly zrušeny, jejich síť prořídla i na domácí půdě a chvíli to vypadalo, že zavřou úplně všechny své ikonické prodejny a zůstane jen VS online.

Přes spoustu nevýhod spojených s kolosální výrobou a nadnárodním marketingem, přes neschopnost rozhodnout se, jestli budou nebo nebudou fotit taky na obézních černoškách, tedy neschopnost sebedentifikace nebo proměny, jsem stále přesvědčená, že prádlo VS má na trhu místo. Proč? Protože šít prádlo je opravdu dřina a umění, a zkušenosti mají nevyčíslitelnou cenu.

Možná víte, že Viktorka se pustila do procesu výroby vlastních kalhotek pod vlastní značkou. Hezky česky, z české látky českou rukou. Po roce práce a pátrání a šití vzorků bylo jasné, že v Česku ty vysněné perfektní kalhotky ušít nelze. Stroje na výrobu v požadované tedy nejvyšší kvalitě vlastní v Česku pár velkých značek (například Astratex) a ty šijí jen pro sebe. Takže pokud jsme nechtěli zafinancovat dílnu za několik milionů korun, výrobu bychom museli realizovat v Číně, stejně jako to dělá Victoris's Secret. A s látkami je to bohužel podobné. 

Proto dál, s láskou a potěchou prodávám Victoria's Secret.

Přípravy na neuskutečněnou přehlídku VS, 2018.  |  Foto: popsugar.co.uk

Některé modely šije VS přes dvacet let. Protože mají funkční, domyšlené střihy a kvalitní materiál a zpracování. Není co dál vymýšlet nebo měnit. Proto je po celém světě tisíce, statisíce žen, které si značnou část života s radostí kupují jeden a ten samý model kalhotek. Protože to funkguje. Díky za to. 



Starší příspěvky Novější příspěvky